
2 Вариант. Наистина професионален. Доста по-скъп вариант, но с по-големи възможности. Много накрайници. Възможност за включване на две писалки с по-слаба и по-силна мощност на нагряване. Резервни жички, които можете да моделирате с какъвто край вие искате.

Аз използвам стар руски пирограф, като този на снимката. Писалката я модифицирах за да мога сам да си поставям жичката. Използвам го само за надписи, малки орнаменти или елементи, за което е чудесен. Цената му е на старо и варира до 40лв. максимум с доставката/освен ако нямате такъв захвърлен на тавана/
Второто по важност е Какво ще изгаряте?

Дърво, кожа, кратуни, хартия/картон/, кости и др. но най-вече дърво. Подобни панелчета бимогло да се намерят в местни магазини. Не са скъпи и стават за малки проекти, с които да се учите на пирография.
Внимание!
Не пирографирайте стари дървени повърхности, който са лакирани. Дори и да изчистите повърхността, лаковете попиват дълбоко в дървото. При изгаряне /което става с пирографа/ е възможно да се отделят токсични изпарения и да бъдат вредни за вдишване! Също така избягвайте да доближавате нагорещения пирограф до пластмаси, гуми и др. синтетични материали. Не само, че не може да изписва върху тях, ами зацапаният връх/ игла много трудно се почиства!
Допълнителни удобства са:
- молив/с по-твърд графит/. Добре подострен за да оставя лек контур, който лесно се труе с гумата. Старите майстори при трансфер/копиране на изображение са използвали – шаблон, индиго и остра дървена клечка с която повтарят очертанията на шаблона.
- гума/бяла/ цветните гуми оставят отенък особено върху чисто бяла повърхност.
- макетно ножче – може и нож от комплекта с резци. Важното е да е с тънък и остър връх. Използва се за изтриване/ изчистване на грешки при пирографирането, когато става дума за груби грешки!
- шкурка – тя се използва за почистване на върха на писалката. Използвайте шкурка за метал – 600 и по-финна. Почистването да бъде след края на работата при изстинал накрайник. По време на пирографиране е добре да предвидите памучен парцал с който да изтривате повърхността, която пирографирате.
- бял кредов молив – използва се за нанасяне върху дървената повърхност, за да предпази от изгаряне. Например в изображението имате светли петна, които не знаете как да ги предпазите! Рисувате ги с бял въгленов молив и няма опасност да го изгорите и да потъмнее.
- вентилаторче – ще речете че е глезотия, но ако започнете да пирографирате дълго време ше разберете, че не е точно така. Става дума за малък вентилатор, който просто да издухва пушека за да не се набива в очите ви! Гадно е, повярвайте ми!
- писалка от фибро стъкло – това нещо го видях при американска пирографистка чиито сайт съм добавил най-долу в статията. Тъй като в България тази екстра я няма на широкия пазар, мисля да намеря фибро стъкло за да опитам това, което Brenda споделя, като опит.
- поставка/статив – статива е много ценен, особено, когато се рисува и се целят шрихи, тонове, полусенки и пр. ефекти. По този начин може да се застопори обекта за пирографиране, ръката с писалката да е в удобно положение за рисуване. Имайте предвид, че при най-малко трепване или преместване на ръката или обекта, може да направите нежелан контур, отенък, което в последствие трудно се коригира. Статив може да се направи и от една обикновен папка с твърди корици, просто трябва малко повече креативност.

При смяна на накрайниците на писалката те също трябва да бъдат на удобно място, което ще рече, че пирографирането дори и да ви е хоби е добре да предвидите време и място на което ще разположите материалите и пособията. Ако решите да работите на открито имайте предвид, че малкото движение на вятъра влиае и охлажда върха, при което не се постига желаният ефект. Също и когато се работи в помещение с температура около 0 градуса.
Преди време попаднах на клипове на Brenda Wilkie в youtube. Американски пирографист, която споделя доста подробно своят опит и тънкости в пирографията. Това е линк към сайта и от където черпя доста информация. Ще се опитам да споделям това, което при мен се е получило като резултат.
Един коментар за “Първи стъпки в пирографията”